سلام مرجان عزیز

من ایمیل یا آدرسی از شما ندارم

لطفا کامنت بزار تا پسورد رو به خودت بدم

ممنون

اطلاعیه مهم

سلام دوستان

من فرمیر هستم

تصمیم دارم وبلاگ رو واگذار کنم

هر کسی تمایل داشت برام کامنت بزاره

منتظرم

 

عکس بچگی مژگان و همایون شجریان

در روزهاي 4 و 5 آبان كنسرت همايون شجريان و سهراب پورناظري دراراك برگزار مي‌شود

كنسرت آيينه‌ها به آهنگسازي كيخسرو و سهراب پورناظري و خوانندگي همايون شجريان، 4 و 5 آبان ماه به همت شركت فرهنگي و هنري ققنوس  در اراك برگزار مي شود.
این کنسرت در دوبخش خواهد بود به طوري كه در بخش اول موسيقی تنبور در مقام اصفهان به همراهی سازهای عود، كنترباس، سازهاي كوبه‌اي و اجرای  قطعات «دم، دیوانگی، رندی» براساس اشعار خیام، مولانا و حافظ اجرا مي شود.همچنين در بخش دوم،  موسيقي سنتي ايراني در دستگاه نوا و اجرای قطعات «نگار»، براساس شعری از مهسا زمانیان، «آیینه‌ها» براساس شعری از هومن ذکایی، قطعه بی کلام «از عشق»  و «افلاکـ» از مولانا نواخته خواهد شد.
كنسرت گروه «آيينه‌ها»‌ در سالن تازه تاسيس «طوفان» كه گنجايش 1300 نفر مخاطب را دارد، در ساعت 8 شب در اراك برگزار مي‌شود.
پيش از اين بليت‌هاي كنسرت‌ همايون شجريان و گروه سياوش در تهران و  در روزهاي 6 و 7 مهرماه  ظرف 48 ساعت به فروش رسيد و به دليل تقاضاي مخاطبان ، اين كنسرت در روز شنبه 8 مهرماه در دو سانس 18:30 و 21:30 سپس در تاريخ 22 مهرماه به دليل استقبال مخاطبان در  ساعت 18:30 و 21:30 تمديد شد.
گروه سیاوش در اين اجرا متشكل از همایون شجریان(خواننده)، سهراب پور ناظري (آهنگساز، نوازنده تنبور و كمانچه)، حسين رضايي نيا ( سازهای كوبه‌اي)، همايون نصيري (سازهاي كوبه‌اي)، حميد خوانساري (عود)، اصغر عربشاهي (تار)، مهيار طريحي (سنتور)، آيين مشكاتيان (سازهای كوبه‌اي)،  داريوش آذر (كنترباس) به هنرنمايي خواهند پرداخت.
شركت فرهنگي هنري ققنوس علاوه برگزاري كنسرت «آيينه‌ها» در تهران برگزاي اين كنسرت در اراك را هم برعهده دارد.

کنسرت همایون شجریان با گروه سیاوش و پورناظری‌ها در برج میلاد

همایون شجریان در نشست خبری خود در کنار سهراب پورناظری و به یاد گروه آوایی که پدرش بنا گذاشت،نام گروه تازه تاسیس را سیاوش نام نهاد. گروهی که با همراهی کیخسرو پورناظری قرار است در روزهای 6 تا 8 مهر ۱۳۹۱در برج میلاد به صحنه برود. به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که صبح روز دوشنبه،27 شهریور، در خانه هنرمندان ایران و با حضور همایون شجریان،سهراب پورناظری و توتونچیان،مدیر اجرایی این کنسرت برگزار شد،همایون شجریان در پاسخ به سوالی درباره حضور در گروه‌های موسیقی مختلف،گفت: بعضی از این تجربه‌ها را با انگیزه خاصی انجام داده‌ام اما در بعضی آن‌ها این گونه نبوده است.وی ادامه داد: برای مثال وقتی پروژه «شوق‌نامه» به من پیشنهاد شد، خصوصیاتی داشت که هر کس دیگری جای من بود، دوست داشت آن را تجربه کند. در مورد پروژه «سیمرغ» و همکاری با حمید متبسم و یا همکاری با علی قمصری در گروه همنوازان حصار نیز می‌توانم همین پاسخ را بدهم.به گزارش ایسنا همایون شجریان یادآور شد: در همکاری با سهراب و کیخسرو پورناظری که اولین اجرای مشترکم با آنها را تجربه می‌کنم، کارهای زیبایی را ارائه می‌دهیم که این کار نیز خصوصیات خاص خودش را دارد و برای من قابل توجه است.این هنرمند عرصه آواز در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: پیش از این سهراب پورناظری در «همنوازان حصار» با من همکاری داشته اما اینگونه نبود که سهراب بخواهد برای گروه آهنگسازی کند و کارهای کیخسرو پورناظری نیز اجرا شود.او با بیان اینکه سال‌ها فکر تشکیل یک گروه تازه را در سر داشته است، گفت: همیشه دوست داشتم گروهی مثل گروه «آوا» که پدرم آن را تاسیس کرده بودند، پی‌ریزی کنم و این گروه جایی باشد تا آثار هر آهنگسازی در آن اجرا شده و نوازندگان مختلف در آن هنرنمایی کنند. من هم نام این گروه را «سیاوش» گذاشتم و فعالیتم را با این گروه آغاز می‌کنم. همچنین، در هنگام تنظیم قطعات با سهراب تصمیم گرفتیم، چند کار از کیخسرو پورناظری را نیز در آن بگنجانیم.شجریان همچنین اظهار کرد: سال‌ها بود که این پیشنهاد را داشتم تا اجرایی را با گروه «شمس» به صحنه ببریم و صحبت‌های زیادی در این‌باره کرده بودیم اما فعالیت‌های ما به این گروه ختم شد و به واسطه تصانیفی که در اختیار ما قرار گرفت آثاری را در این مجموعه ارائه می‌دهیم.او درباره کلام به کار رفته در اجرای گروه گفت: آواز طبق روال همیشه بر عهده خواننده است و خیام ،‌حافظ و مولوی شاعرانی هستند که از کلام آن‌ها در این کنسرت بهره برده‌ایم. همچنین تصانیفی از هومن ذکایی و مهسا زمانیان استفاده کرده‌ایم. چند آواز بر اساس ردیف کلاسیک خواهد بود و به جای شعر نو بیشتر از غزل استفاده کردیم.شجریان با بیان اینکه فضای استفاده شده در موسیقی بر اساس آوازهای سنتی است، اظهار کرد: در بخش موسیقی تنوع زیادی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم با گنجاندن قطعات متفاوت سلیقه‌های جامع‌تری را پوشش دهیم.این هنرمند عرصه‌ی آواز معتقد است: کار صحنه‌ای باید با آنچه در آلبوم ارائه می‌شود، متفاوت باشد. چرا که مخاطب 90 دقیقه در یک کنسرت حضور دارد و باید با عوض کردن «مد» و دستگاه برای مخاطب تنوع ایجاد کند، همین طور کشش و جذابیت با ایجاد تعادل در موسیقی برای مخاطب ایجاد شده است.به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست سهراب پورناظری آهنگساز گروه «سیاوش» در سخنانی مطرح کرد: بهترین عنوانی که می‌توانم برای بخش اول انتخاب کنم، این است که بگویم این موسیقی ، موسیقی نسل من است که براساس دنیای پیرامون و تصویر زندگی روزمره خودم آن را انعکاس داده‌ام.او اضافه کرد: موسیقی بخش اول دور از هیجان و پخته‌تر است و همچنین سازهای کوبه‌ای در این اجرا نقش زیادی دارند.پورناظری با بیان اینکه آهنگسازی هیچ نقشه راهی ندارد، افزود: رپرتوار قسمت اول شامل قطعاتی است که با آن‌ها زندگی کرده‌ام و شامل فضاهای شهودی بر اساس حس لحظه من بوده است.او در همین رابطه گفت: فضای کار در بخش دوم از قالب سنتی شروع شده و به آهنگسازی امروز نزدیک می‌شود و از نظر فرم به موسیقی ایرانی نزدیک است. همچنین در چیدمان از قطعات مختلفی استفاده کرده‌ایم.پورناظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علی قمصری در ترکیب نوازنده‌ها حضور ندارد، اظهار کرد: قالب این گروه متفاوت است. من و همایون نیز حدود 15 سال است که با هم همکاری می‌کنیم، طبیعتا قمصری و همایون همکاری‌های خاص خود را دارند و امیدوارم در این موضوع سوء تفاهم نشده باشد.همایون شجریان نیز در همین خصوص افزود:‌ این موضوع به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست. «حصار» همیشه باقی می‌ماند. من و علی قمصری کارهای مشترک زیادی با هم داشتیم. اما در این کارترجیح دادم که ترکیب نوازنده‌ها، این گونه باشد و تشکیل گروه «سیاوش» مدت‌ها در ذهنم بود. پس برای جان دادن به افکارم، این ترکیب و با استفاده از قطعات پورناظری بهترین فرصت بود.توتونچیان نیز در پاسخ به این سوال گفت: در کنسرت‌های موسیقی اصیل نیاز به اسپانسر مبرم است و در عین حال تداوم حضور این اسپانسرها مبنی بر انجام خواسته‌هایشان است. اما به هر حال باید راهکاری پیدا کنیم تا تعاملی برای هدف‌های خودمان در نظر بگیریم و به شما قول می‌دهم در کنسرت پیش‌رو شأن صحنه پایین نیاید.شجریان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر دلیل تجربه‌اش با ساز تنبور گفت: این تجربه را دوست داشتم چرا که در آن به بخش‌های مورد علاقه من توجه شده است.او اظهار کرد: بخش اول کنسرت حدود 20 دقیقه است که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند برآورد می‌شود. در این 20 دقیقه کنترباس با ساز عود که نوای خود را دارد ترکیب می‌شود و من این فضا را خیلی دوست دارم.پورناظری نیز در این زمینه اظهار کرد: در مورد فضای تنبور و مقام که امروز از آن صحبت می‌شود باید به این نکته اشاره کرد که تنبوری که امروز مورد استقبال عموم قرار گرفته تنبوری است که با گروه «شمس» مطرح شده است. گروه «شمس» با آهنگسازی‌هایی که بر روی این ساز انجام داد، باعث شد تنبور وارد مرحله جدیدی از زندگی‌اش شود.در پایان این نشست خبری نیز یکی از خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد که، آیا دو سانس بودن این کنسرت موجب پایین بودن کیفیت اجرا نمی‌شود و شجریان در پاسخ به این سوال گفت:‌ این دو سانس بودن بر کیفیت اجرای ما تاثیری نخواهد گذاشت و خواننده نیز با این موضوع مشکلی ندارد. اگر شب بعد از کنسرت استراحت من کافی باشد شب دوم حتی صدایم گرم‌تر هم می‌شود و این در حالی است که اگر قرار بود بنده چهار شب در یک سانس به روی صحنه بروم بیشتر دچار خستگی می‌شدم.محمدحسین توتونچیان ـ مدیر شرکت ققنوس ـ هم در سخنانی گفت: کنسرت گروه «سیاوش» مهر ماه در برج میلاد تهران هر شب با دو اجرا به روی صحنه خواهد رفت، اما پیش از آنکه آگهی‌های تبلیغاتی و کنفرانس مطبوعاتی برگزار شود، تمام بلیت‌ها تمام شد و از آنجا که نمی‌خواستیم بازار سیاه به وجود بیاید، دو سانس دیگر اجرا را تمدید کردیم.به گفته او، اجرای تمدیدی 8 مهرماه در دو سانس به روی صحنه خواهد رفت، اما تاکنون 80 درصد این بلیت‌ها به فروش رفته است.توتونچیان درباره رپرتوار کنسرت اظهار کرد: کنسرت در دو بخش اجرا خواهد شد که بخش اول آن شامل تریو تنبور، کنترباس و عود است و بخش دوم نیز موسیقی اصیل ایرانی را در آواز اصفهان و دستگاه نوا شامل می‌شود.

پیام تسلیت استاد برای زلزله آذربایجان

آذرآبادگان، آن قلب همیشه تپنده ایران در سرشت گیتی گرفتار شد و فاجعه ای انسانی به بار آمد.
آن عزبزان دیگر به ما بر نمی گردند اما باید به سراغ داغدیدگان بلازده برویم، با آنان همدردی کرده و زندگی آینده شان را دوباره سازی کنیم.از این دوردست کاری شایان و درخور شأن آن مردم پیشتاز بر جانفشانی های میهنی، در حال حاضر از من برنیامد جز غم و ماتمی که بر دیگر ماتمهایم افزود. دست خالیِ آن مردمانی را می بوسم که با همت خودیاری به سراغ هموطنان می روند و آنان را تنها نمی گذارند.

بلا دور ، تنتان سالم و دلتان همیشه بی غم باد

محمدرضا شجریان

پيام تسلیت محمدرضا شجریان برای درگذشت حسن كسائي

محمدرضا شجریان با انتشار پيامي درگذشت حسن كسائي را تسليت گفت. به گزارش روابط عمومی شرکت فرهنگی هنری دل آواز محمدرضا شجریان در این پیام آورده است:خداوندگار نی و  موسیقی ، آن نابغه ی دورانها و یگانه ی  تاریخ هنر ، استاد حسن کسایی در ناباوری دوستان و دلباختگان هنرش  چه دردناک از میان مان رفت و آتشی به دلها مان زد . جای آن بزرگمرد هنر برای همیشه خالی خواهد بود.
به همسر وفادار و فرزندان داغ پدر دیده اش صدها درود میفرستم ، باشد من و خاندانم را ، همراه همکاران و دیگر هنرمندان و ارادتمندان هنرش در غم خود شریک بدانند.   


                                                                                                                    با ارادت و احترام
                                                                                                                    محمد رضا شجریان                     

سالروز تولد ۳۷ سالگی همایون شجریان

 نام همایون شجریان خیلی زود در بازار موسیقی پیچید. شاید یکی از دلایلش داشتن همان فامیل شجریان به دنبال اسمش بود و دلیل دیگرش هم می توانست یک عمر بهره مندی از آموزه های استادی مثل محمدرضا شجریان باشد. اما هرچه بود، همایون خیلی زود خودش را به جامعه موسیقی معرفی کرد و خیلی زود هم کارهای مستقلش به خانه مردم آمد. چه موسیقی سنتی را دوست داشته باشیم و چه نه، باید بپذیریم که او یک الگوی موفق در میان هم نسلانش در حوزه موسیقی است و به همین بهانه سراغ مصاحبه های جدید و قدیمی او رفتیم، تا از رازهای موفقیتش بیشتر بدانیم.

● به موقع مستقل شدن

چند سالی می شود که همایون شجریان فعالیت مستقلش را هم آغاز کرده است. گرچه هنوز هم نام او یادآور نام پدر است اما کنسرت های اختصاصی و آلبوم های مستقلش توانسته تا حدودی او را از هیبت یک همخوان یا نوازنده همراه بیرون بیاورد. او احساسش نسبت به این استقلال را این گونه توصیف می کند: «لحظات بودن در کنار پدرم از بهترین لحظه های زندگی ام بوده و اگر از این به بعد فعالیت های انفرادی ام را شروع بکنم، فکر می کنم با چالش احساسی بزرگی روبه رو می شوم چون وقتی ایشان هست، احساس می کنم یکی پشتم هست. ایشان که احتیاج به این چیزها ندارد، من نیاز دارم و احساس می کنم که با او هستم، همه لحظات آن برای من ثبت خاطره است و می دانم که باید قدر هر لحظه آن را دانست.»

● همیشه یادگرفتن از پیشکسوت ها

گرچه با وجود سن کمش، خیلی زود به اوج رسید اما هنوز هم می داند که تا پایان راه خیلی مانده است. او می داند که هنوز تا رسیدن به پدرش یا عبور از او خیلی فاصله دارد و می گوید: «از نظر خودم سبک پدرم را کمال یافته می بینم، حالا باید شخص دیگری این توانایی را در خودش ببیند که این سبک را به جلو ببرد و آن را کامل تر کند یا حرف تازه تری داشته باشد. هر خواننده ای که در این راه قدم گذاشته، باید این هدف را داشته باشد که این کار را یک قدم جلوتر ببرد، برای من تا به این حد ارضا کننده بوده که بتوانم خودم را نزدیک کنم. سعی ام براین بوده که نواقص کارم را برطرف و آن را تکمیل تر کنم.به نظرم هنوز به آن جایی نرسیده ام که بتوانم این مجموعه را یک گام به جلو ببرم.»

● آرزوها کجای زندگی اند؟

گرچه معتقد است تا رسیدن به آنچه از خود انتظار دارد راه زیادی پیش رویش است اما همایون شجریان در مصاحبه ای که در ۳۳ سالگی اش داشته، گفته بود به آرزوهای جوانی اش رسیده است. او معتقد است تصویر امروزش همان تصویری است که سال ها پیش در رویاهایش می پرورانده و از آنچه در دست دارد، راضی است و با اطمینان می گوید: «صددرصد به آن جایگاه رسیده ام ولی هیچ وقت آرزوی خاصی نداشته ام. همیشه در لحظه پیش رفته ام و فکر خاصی نسبت به این که به کجا برسم نداشته ام.»

● قدر مردم را دانستن

وقتی پا به صحنه می گذارد، آرام است و تا زمانی که مخاطبانش به حضورش نیاز داشته باشند، به آن ها نه نمی گوید. او بهترین خاطرات سال های هنری اش را این طور توصیف می کند: «بهترین خاطرات حضور بین مردم بعد از اجرای کنسرت، صحبت با مردم و عکس یادگاری گرفتن با آن هاست و این خاطره خوب مهم و چیزی است که همیشه تکرار می شود چون و تکرار آن هم خوب است.»

● توجه به ساده ترین جزئیات

خیلی ها می خوانند و خیلی ها به این حوزه وارد می شوند اما تفاوت او با کسانی که زود می آیند و زود می روند تنها در داشتن یک صدای دلنشین و همراه داشتن نام شجریان نیست. او ظرافت های این کار را درک می کند و هیچ نکته کوچکی را ساده رها نمی کند. همایون یکی از راز های دلنشین بودن کلامش، با وجود قدیمی یا ناآشنا بودن برخی اشعاری که انتخاب می کند را این گونه توضیح می دهد: «بسیاری از شنوندگان می گویند وقتی این اشعار به تصنیف یا آواز بیان می شود معنی آن را تازه می فهمیم، یعنی باید با آواز به آن کلام روح داد و معنی آن را در ذهن و جان شنونده چندبرابر کرد. برای من هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر شاعری چه گمنام و چه نام آور اگر شعری زیبا و عمیق سروده باشد از آن استفاده می کنم.»

● قدر موقعیت ها را دانستن

فرزند شجریان بودن، آن هم فرزندی که توان خواندن و پیروی از الگو های پدر را دارد، به خودی خود افتخار بزرگی است.اما آیا فرزند همه بزرگان، لزوما خودشان انسان های بزرگی می شوند؟ این موقعیتی است که خیلی ها قدر نمی دانند؛ اما همایون از آن دسته نیست. خودش درباره شروع کار و ادامه دادنش می گوید:«در شروع کار خیلی کم سن بودم، ۱۶،۱۷ سالم بود. خب این تجربه خاص با نوازندگی تنبک شروع شد و طی سالیان بعد، آواز هم به آن اضافه شد. در تمام این سال ها نوازنده تنبک و نوازندگی تنبک و آواز خواندن برای من تجربیات بسیار گرانقدری بوده که افتخار داشتم در کنار هنرمندان گوناگون روی صحنه بروم. فکر می کنم که این اتفاقی خیلی مهم، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی هنری من بوده و سعی کرده ام از این تجربیات استفاده درست داشته باشم، هم برای پیشبرد کارم و هم برای اجرای آن.

● آموختن، آموختن، آموختن…

می گوید که هیچ زمانی از یادگرفتن بازنایستاده اما به آنچه دارد مغرور نیست و هنوز هم در پی آموختن است. خودش توضیح می دهد: «سعی من در این است که چیز نادانسته ای برایم باقی نماند و همه چیز را تجربه کنم، البته هیچ وقت نمی توانم بگویم که همه راه را رفته ام و همه چیز را می دانم. من باید بازهم تجربه کنم و کار هزار زاویه و گوشه دارد.»



 

انتشار آخرین اثر همایون شجریان و گروه دستان

«اي جان جان بي‌من مرو»، تازه‌ترين آلبوم همايون شجريان و گروه دستان توسط شرکت فرهتگی و هنری دل آواز، روز شنبه 20 اسفندماه نود منتشر می گردد.
آلبوم »اي جان جان بي‌من مرو« به آهنگسازی سعيد فرج‌پوري با اشعار مولانا، سعدي، سياوش كسرايي در ده قسمت ساخته‌شده است.
این اثر شامل قطعات ذیل می باشد:
تصنيف »بي من مرو« شعر از مولانا، ساز و آواز »رها نمي‌كند ايام« شعر از سعدي، تصنيف »آن دلبر من« شعر از مولانا، قطعه بي‌كلام »لزگي«، ساز و آواز شكسته‌ »دست به جان نمي‌رسد« شعر از سعدي، تصنيف »شب ستاره كش« شعر از سياوش كسرايي، قطعه بي‌كلام ضربي، ساز و‌آواز »دست بنه بر دلم« شعر از مولانا، تصنيف »طرب منم« شعر از مولانا.
نوازندگان این آلبوم، حميد متبسم)تار(، پژمان حدادي)تنبك و بم دايره(، بهنام ساماني)دف و دايره(، سعيد فرجپوري )كمانچه(، شهرام غلامي )عود(، رضا آقايي)قيچك(، پويا سرايي )سنتور بوده و تنظيم سازهاي كوبه‌اي در این اثر برعهده پژمان حدادي می باشد.

پیام تبریک محمدرضا شجریان به آقای اصغر فرهادی برای دریافت جایزه اسکار

جناب اصغر فرهادی
در این زمانه استعدادکش هنرستیزی که همه درها به روی هنرمندان و نویسندگان و سینماگران آزاداندیش جز یک در بسته است شما و همکارانتان با دست خالی شیرین کاشتید و شگفتی آفریدید و جایزه ارزنده اسکار فیلم زیبای جدایی نادر از سیمین را در سال ۲۰۱۲ با همه رقابتهای تنگاتنگ سینماگران جهان برای مردم خود به ارمغان آوردید.
جناب فرهادی شما با کارگردانی و تهیه این فیلم، وجدان و شرف طبقه تنگدست مردم نجیب ایران را به جهانیان شناساندید که به مراتب از دریافت جایزه اسکار مفیدتر بود.
درود به شرفت  درود به پشتکار و شهامتت. مفتخرم به یکایک همکاران شما و بازیگران که شگفتی آفریدند، سرکارخانم لیلا حاتمی، ساره بیات، سارینا فرهادی و جنابان پیمان معادی، شهاب حسینی و شهبازی و فیلم بردار آقای محمود کلاری آفرین و تبریک بگویم.

سرفراز و برقرار باشید

محمدرضا شجریان


 

کنسرت همایون شجریان در آمریکا

همایون شجریان به همراهی گروه همنوازان حصار جهت اجرای تور کنسرت‌های خود در آمریکا بامداد جمعه ۲۱ بهمن، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
گروه همنوازان حصار از ۱۷ فوریه تا ۲ مارچ در شهرهای نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، لس آنجلس، برکلی و هوستن به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
برنامه‌های این کنسرت، انتخابی از دو کنسرت‌‌ موفق همایون شجریان و گروه همنوازان حصار در ایران به »نام آب، نان، آواز« و »نه گریه‌ای نه خنده‌ای« است.
علی قمصری آهنگساز و سرپرستی گروه حصار را به عهده دارد و در این کنسرت به نوازندگی تار، دیوان و گیتار خواهد پرداخت، در این تور حسین رضایی نیا نوازنده دف، لعیا اعتمادی نوازنده ویولون آلتو ، همایون نصیری سازهای کوبه‌ای، نگار خارکن نوازنده کمانچه و آیین مشکاتیان نوازنده تنبک و دو نوازنده میهمان ویلنسل و کنترباس گروه حصار را همراهی خواهند کرد.
اطلاعات تکمیلی و نحوه تهیه بلیت این کنسرت‌ها در سایت www.shajarian.info موجود می باشد.

 

عکسهای کنسرت جدید همایون شجریان

کنسرت جدید همایون شجریان و همنوازان حصار در تالار وحدت

کنسرت همایون شجریان و همنوازان حصار به سرپرستی علی قمصری در روزهای ۲۵ ، ۲۶ ، ۲۷ ، ۲۹ ، ۳۰ آبان ماه در تالار وحدت برگزار می شود.

این کنسرت رپرتوار جدیدی از ساخته های علی قمصری است. آغازگر این کنسرت قطعه ساز و آواز همایون شجریان و تار علی قمصری است و در ادامه گروه نوازی همنوازان حصار اجرا می شود

.

فروش اینترنتی بلیت این کنسرت از شنبه ، ۲۱ آبان ، ساعت ۱۰ صبح در سایت www.sigozar.com آغاز می شود.

لعیا اعتمادی (ویولون آلتو) ، آتنا اشتیاقی (ویولون سل) ، نگار خارکن (کمانچه)، مصباح قمصری (بم کمان)، بهمن آقاخان (گیتار فلامینگو)، همایون نصیری (سازهای کوبه ای)، آیین مشکاتیان (تنبک و کوزه)، حسین رضایی نیا (دف) و علی قمصری (تار ، گیتار و دیوان) نوازندگانی هستند که همایون شجریان را در این کنسرت همراهی می کنند.

مراکز فروش بلیت:

دلپخش (ورزا) ۸۸۷۱۷۳۵۰

فروشگاه دنیا (میدان قدس) - ۲۲۷۴۷۶۱۶

دارینوش (قلهک) - ۲۲۰۰۰۴۰۰

پردا سیستم (اکباتان) - ۴۴۶۴۷۹۰۵

 

عکس استاد شجریان و نوه هایش

گفت و گو با استاد محمدرضا شجریان - ربنا متعلق به همه مردم است

تابستان سال 1358 محمدرضا شجریان در استودیو ربنا را بدون تکرار در ضبط خواند تا مشقی برای هنرمندان شود. اما این اثر بدون اجازه استاد آواز ایران به پخش رسید. اثری که در 32 سال اخیر به راحتی جای خود در دل های مردم پیدا کرد و  امروز به عنوان اثری ماندگار شناخته می شود.

*32 سال از ساخت ربنا می گذرد، بعد از گذشت  این مدت، هنوز این آواز شنیدنی و خاطره برانگیز است، ایده اول ساخت این کار چگونه شکل گرفت؟
سال 58 تغییرات و تحولاتی در رادیو مخصوصا در بخش موسیقی در حال شکل گیری بود. در آن سالها مدیران راديو تصمیم داشتند تولید موسیقی در رادیو را تعطیل کنند و تولید شده های بیرون را بخرند. جلساتی با مدیران رادیو گذاشتیم و در این جلسات خیلی تلاش کردیم مدیران را راضی کنیم که نیروهای خوب را نگه دارند و عده دیگر را بازنشسته کنند. در این جریان‌ها بود که رئیس وقت رادیو آقای وجیه‌اللهی که فردی تحصیلکرده و روشنفکر بود از من موکدا و مرتبا می خواست با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و مذهبی ایران برای پخش آثار جديد قبل از افطار طرحی انجام بدهم. آنها نمی‌خواستند آثار دوره قبلی را پخش کنند. به ایشان گفتم سالهاست من از آن فضا دور شدم و راه من با موسیقی و ارکستر تعریف شده است و این کار الان من نیست. اما ایشان گفت که فقط شما می‌توانيد و ما تنها شما را داریم و از من خواست برای دم افطار، مناجات‌ها و اذان کاری انجام بدهم. من خودم را از وزارت کشاورزی آن دوران به رادیو منتقل کرده بودم و کارمند رادیو محسوب می‌شدم. پذیرفتم اینکار را انجام بدهم. کلاسی برای افرادی که قرار بود دعای سحر و مناجات بخوانند گذاشتم که با این افراد نحوه درست خواندن را کار کنم. تابستان سال 58 بود که آموزش این عده را شروع و پس از مدتی هم ضبط این آثار را آغاز کردم. قرار شد براي دم افطار هم برنامه ضبط كنيم و از من خواستند که برای برنامه های دم افطار هم فکری بکنم. برنامه‌های دم افطار دوران قبل از انقلاب را  مرحوم ذبیحی بسیار عالی خوانده بود و من تمام کارهای او را از  نوجوانی شنیده بودم و مناجات حضرت امیر را با صدای او از حفظ بودم. با این حال پذیرفتم که این کار را بکنم.
*کار دشواری را پذیرفتید، چرا که تغییر ذائقه مخاطب بسیار دشوار است.
باید بدانیم عادت را از مردم نمی‌توان گرفت. مردم به ربنا و دعاي سحر مرحوم  ذبیحی و اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی عادت کرده بودند. نمی شد به این راحتی این عادت را در مردم  تغییر داد. پس باید براساس  آن حال و هوا حرکت می کردم، اما در عین حال مي‌خواستم اثر ویژگی های خاصي نيز  برای خودش داشته باشد تا بتوان این را نیز به مردم بقبولانیم و کار جدید را جایگزین کرد. ظهر آن روز همان آیاتی را که مرحوم ذبیحی خوانده بود پیدا کردم و دو آیه دیگر نیز از سوره آل عمران و بقره پیدا کردم و یک مطالعه ذهنی کردم که چگونه آن را بخوانم تا علاوه بر نزدیک بودن به کار مرحوم ذبیحی کار جدیدی باشد. به این فکر کردم بايد آوازي باشد که علاوه بر اینکه تقلید نباشد، از اصل اثر هم خيلي دور نباشد.  مجددا به مسئولان گفتم که سالهاست مخاطب من را به عنوان خواننده آواز می‌شناسد، اگر بخواهم ربنا بخوانم، اذان بگویم ممکن است مخاطب من را نپذيرد و این کار زیبا نیست. چون مردم فکر  می کنند حالا که جمهوری اسلامی سركار آمده، شجريان که تا دیروز آواز می خواند، امروز دعا می‌خواند و اذان می‌گوید و ممکن است نپذیرند و از سوی دیگر افراد دیگری که به صدای من عادت کردند هم ممکن است بپرسند که چرا شجریان آواز را رها کرده است و دعا  می‌خواند. برای من این کار بسیار سخت بود. به همین دلیل به آنها گفتم که من به شما کمک می کنم و به دیگران آموزش می دهم تا  آنها بتوانند ربنا و دعا بخوانند اما خودم این کار را نمی کنم. قبول کردند. رفتم استودیو و «ربنا»  و «مثنوی افشاری» را بدون هیچ تکرار و تصحیحی خواندم. اثر ضبط شده را  به 4 نفر از هنرمندان مورد نظر دادم و از آنها خواستم که تمرین کنند تا برای ضبط آماده بشوند. آقای قاسم رفعتی «مثنوی افشاری» را زیبا خواندند. اما با اینکه روانشاد صالحی قرآن خوان حرفه‌ای بودند و صدای خوبی هم داشتند، هرچه تلاش کردند نتوانستند آن طوري كه مد نظر من بود، ربنا را بخوانند. بالاخره با کمک و راهنمایی‌های من بعد از 20 روز تمرین برای ضبط آماده شدیم و  به استودیو رفتيم. در استودیو هم سه نفری که بنا بود ربنا را بخوانند بارها خواندند و نشد تا اینکه  من بخشي از ربنا را   می خواندم، این بخش را تکرار می کردند تا توانستیم این ربنا را ضبط کنیم. شروع به ويرايش و تصحيح این آثار کردم . از 4 بعد از ظهر تا 3  صبح کارها را تک و تنها در رادیو تصحیح می کردم تا اثر مناسبی برای پخش در ماه رمضان آماده شود. کارها را 2 روز مانده به ماه رمضان آماده کردم و به رئیس رادیو ارائه كردم. اما از همان موقع و حتی قبل‌تر آن  فریدون شهبازیان که کار من را شنیده بودند، اصرار می‌کردند که با صدای خودم پخش شود. و من هم مصرانه می‌گفتم که صدای من نباید اینگونه پخش بشود، هیچ اجازه ای به آنها برای پخش ندادم. از همان زمان هم تصمیم گرفته بودم که دیگر در رادیو کار نکنم به آقای وجیهي الهی اعلام کردم که دیگر به رادیو نمی‌آيم. اما روز اول ماه رمضان دیدم ربنایی را که خودم خوانده ام از رادیو پخش شد.
*یعنی بدون اجازه شما؟
بله. زنگ زدم به آقای وجیهی الهی. دیدم ایشان خیلی خوشحال هستند و می خندند. گفت که این تیر از کمان رها شده  و من این را کپی کردم و به همه رادیوها و  شهرستان‌ها دادم  و همه اینکار را پخش کردند. اعتراض کردم اما او خندید و گفت که ما برنامه به این خوبی را از دست نمی دهیم و اینکار را باید همه مردم بشوند. آن موقع به هیچ کس هم  گفته نشد که این اثر را چه کسی خوانده است. به آنها گفتم که هیچ حق ندارید که بگوئید این اثر را من خوانده ام. آن زمان مردم فکر می کردند که این اثر را یکی از قاریان حرفه ای خوانده و من طوری این اثر را خوانده بود که صدای من مشخص نبود. اما هربار که این اثرها پخش می شد من عصبی می شدم، چرا که من این کارها را برای پخش نخوانده بودم و به عنوان درس و آموزش ضبط کرده بودم تا بقیه تمرین کنند. بعد از این هم دیگر رادیو تلویزیون نرفتم و بعدها کلاس های آموزشی ام را در رادیو و تلویزیون تعطیل کردم و تا سال 61 که هیج جا ظاهر نمی شدم، فقط در خانه بودم و به پرورش گل و گیاه می پرداختم.
*به خاطر دلزدگی از پخش این کارها بود که خانه نشین شدید؟
خیر، فضای موسیقی آن دوران، فضایی نبود که ما به آن دل خوش کنیم. ارتباطم را با کانون چاووش  هم قطع کرده بودم چرا که در آنجا بعضی ها دیدگاه های سیاسی شان را اعمال می کردند که مورد تائید من نبود. پس از سالها اولین کنسرتمان «آستان جانان» را با پرویز مشکاتیان و ناصر فرهنگفر در سفارت ایتالیا برگزار کردیم که اولین کار من بعد از انقلاب بود.
*و در این مدت ربنا هم همچنان پخش می شد؟
بله همچنان ربنا با صدای من پخش می شد.
*کی اعلام کردید که خواننده این اثر شما هستید؟
زمانی که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و هی می پرسند که این اثر را چه کسی خوانده است. وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی می گفتم که این اثر را من خوانده ام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب می کردند که چطور من این کار را خوانده ام. اما زمانی که دیدم مردم متوجه می شوند که من اینکار را به این دلیل  نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خوانده ام.
*بازتاب ها چطور بود؟
مردم هرگز از من ایراد نگرفتند که چرا این اثر را خواندی، همه می‌گفتند که چه کار زیبا و دلنشینی است. یکی از دوستان تعریف می کرد که یکی از قاری های بزرگ مصر به اسم غَلوَش در ایران بوده که ربنا را می شنوند. از این کار یک کپی می خواهد تا ببیند می تواند این را بخواند یا نه؟ بعد از دوسال دوستم او را مجددا می بیند و این قاری به او می گوید «کار من نیست.» چرا كه خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خواننده ای نیست.
*در آلبوم «به یاد پدر» ربنا هم هست، آیا این اثر را باز خوانی کردید یا همان ربنا اولیه را حفظ کردید؟
نه همان ربنا را گذاشتم. من هرگز این اثر را بازخوانی نمی کنم. چرا که مردم با آن کار ارتباط گرفته اند و نت به نت زمان بندی آن را می شناسند.
*لحن ربنا را چگونه انتخاب کردید؟
لحنی که من برای این اثر انتخاب کردم چیزی بین قرائت قرآن و آواز خواندن است. چون کلمات عربی خوانده می شود باید موسیقی متناسب خودش انتخاب بشود، با اینکه من این لحن را به خوبی بلدم اما نمی خواستم که صرفا لحن ربنا قرائت قرآن باشد. من این لحن را به خوبی بلدم ومی خواستم که ربنا ایرانی پسند باشد. به عنوان مثال اذان موذن زاده اردبیلی بیات ترک است و به همین دلیل  مردم این اذان را دوست دارند. من هم مرکب خوانی و سه گاه را برای ربنا انتخاب کردم که هم در قرائت قرآن از آن استفاده می کنیم هم در آواز. تا  هم کسی كه به عربی و قرآن آشنا است لذت ببرد و هم کسی که از آواز ايراني شناخت دارد.
*سالها ربنا پخش می شد بدون اینکه نامی از شما برده شود و طبیعتا در این مدت با شنیدن ربنا احساس کرده‌اید که می شد این قسمت را بهتر خواند، می خواهم بدانم که  چه زمانی دلتان با پخش این اثر صاف شد؟
5 یا 6 سال که از پخش ربنا گذشت، به این حس رسیدم که ای کاش آن زمان ضبط بعضی از قسمت ها را تکرار می کردم تا کیفیت کار بهتر می شود. به این فکر رسیدم حالا که مردم با ربنا ارتباط برقرار کرده اند، مجدد ربنا را ضبط کنم و اشکالات ریز آن را برطرف کنم. اما فکر کردم که در این 5 سال مردم به این ربنا عادت کرده اند و نت به نت آن را حفظ هستند. اگر بخواهم آن را مجدد بخوانم، هرچند بهتر و پخته‌تر خواهم خواند، اما مردم آن ربنا را پذیرفته و دوستش دارند و من هر کاری بکنم نمی توانم ربنای جدید را جایگزین ربنای قدیم بکنم. بنابراین فکر کردم بهتر است من به عادت مردم احترام بگذارم، و به دنبال این نروم که ربنا  را دوباره بخوانم، من که از اول دوست نداشتم صدای من اینطوری پخش بشود. اما زمانی که دیدم  مردم با آن ارتباط گرفته اند و حال و هوایی با ربنا دارند فکر کردم، بهتر است ربنا به همان شکل اول خود باقی بماند. اما سوال من اینست که کسانی که در رادیو و تلویزیون تصمیم گیرنده هستند و اغلب هم تصمیمات بسیار ناآگاهانه و ناشیانه می‌گیرند چرا به این نکته توجه ندارند که  نمی‌توانند عادت مردم را از آنها بگیرند. من به احترام سیلقه مردم به خودم اجازه ندادم که بیایم ربنای بهتری بعد از 6 سال بخوانم اما این افراد چطور می توانند ربنای دیگری به جای آن بگذارند. بهتر است آنها  کار دیگری تولید کنند تا بتوانند جایگزین ربنای فعلی بشود. می دانم که در رادیو و تلویزیون بسیار هزینه کردند تا ربنای شجریان را کس دیگری بخواند. اما باید بگویم که ربنایی که من خواندم و مردم آن را قبول کرده اند به این راحتی جایگزین نمی شود، مگر یک نفر دیگر بیاید چیزی دیگری بخواند.
*عادت مردم را به این سرعت نمی توان تغییر داد، خصوصا اینکه نزدیک به 30 سال است که ربناي شما با ماه رمضان عجین شده است.
مردم 30 سال است با این ربنا پای سفره  افطار می نشیندند و با آن خاطره دارند. من هرگز به خودم اجازه ندادم که این ربنا را از مردم بگیرم و آن را از آنها دریغ کنم. سال 74 در نامه ای به آقای لاریجانی، رئیس وقت تلویزیون نوشتم که تنها موردی که اجازه می دهم صدای من از تلویزیون پخش شود، ربنا است که من آن را به مردم هدیه داده ام. من از این ربنا نه بهره ای می برم و نه شهرتم را زیادتر می کند، من کارم را 32 سال پیش انجام داده ام و آن را به مردم هدیه داده ام. حالا برای ثواب یا وجدانم باشد این ربنا مال مردم است و من هم اجازه ندارم این را از مردم دریغ کنم. به همین دلیل رادیو و تلویزیون هم نمی تواند ربنا را از مردم دریغ کنند یا ربنای دیگری را جایگزین آن کند.
* قبل از انقلاب، مرحوم ذبیحی ربنا و دعای مناجات قبل از افطار را خوانده بود و طبیعتا هم مردم به آن صدا عادت کرده بودند، اما امروز مخاطبان ربنای مرحوم ذبیحی نيز به ربنای شما عادت کرده اند. چه کردید که بتوانید این روند را تغییر بدهید.
هنرمند باید کارش را خوب بلد باشد. من از کودکی خواندن قرآن را آموخته بودم و با  آن زندگی کرده بودم و تمام وجودم خوانندگی در آن زمینه بود. از 18 سالگی به بعد که از خانه پدر بیرون آمدم، راه موسیقی پیش گرفتم در حالی‌که پیش از آن خواندن قرآن مثل زبان مادری‌ام بود. از سوی دیگر کارهای مرحوم ذبیحی را شنیده بودم و کارهای قاری‌های بزرگ عرب را شنیده و تمرین کرده بودم و این کار را خوب بلد بودم. در کار ما همه چیز در تکنیک خلاصه نمي‌شود. اگر کارتان را خوب بلد باشید و از روی صداقت کار کنید روی مردم تاثیر خیلی خوبی خواهد گذاشت. احتمالا این موارد روی مردم تاثیر گذاشته است و باعث شده که ربنا جاودانه بشود. زمانی که ربنا را خواندم برایم حالت مناجات داشت.
*یعنی ارتباط درونی برایتان شکل گرفته بود؟
ارتباطی از ته دل بود. مثل فردی که دم افطار با خدای خودش نجوایی دارد. زمانی که آدم می خواهد با خدای خودش حرف بزند با خلوص کامل حرف می زند. زمانی که این حال و هوا درست در درون انسان باشد، حتی اگر صحبت هم بکند، قطعا تاثیر خودش را می گذارد. سوای آن من تکنیک‌هایی بلد بودم و تجربیاتی داشتم که قطعا در کار تاثیر می گذاشت. صرف نظر از ربنا، من در دیگر برنامه های موسیقی نيز مردم و هوش آنها را باور دارم و می‌دانم که مردم هوشمند هستند.  زمانی که به این موارد اعتقاد دارید دیگر نمی‌شود به مردم دروغ گفت و به همین دلیل مردم شما را باور می‌کنند. من کار سیاسی نمی‌کنم اما به عنوان هنرمندی که در جامعه زندگی می‌کند حق دارم که شرایطی را که در جامعه پیش می‌آيد قضاوت کنم. قاضی که نباید قوم و خویش یکی از طرفین باشد؛ قاضی در هر صورت قضاوتش را می‌کند. من به عنوان یک داور درباره اينكه مردم چه می خواستند و چگونه جواب شنیدند اظهار نظر كردم. حالا اگر  مسئولان عصبانی هستند، باشند. حقیقت را كه نمی‌شود کتمان کرد. وقتی راه درست را می‌رویم تحت هیچ شرایطی نمی توانيم آن راه را عوض كينم. این اعتمادی که مردم به من و صدای من دارند، باعث شده که جایگزین کردن ربنا دشوار و حتی غیرممکن شود. من ربنا را به مردم هدیه کردم و مال مردم هم هست، اگر ربنا را تلویزیون و رادیو پخش نکند، مردم خودشان آن را پخش می‌کنند.
*این دومین بار است که شما پخش آثارتان را از رسانه تلویزیون و رادیو ممنوع کردید، اولی مربوط به سال 74 بود اما قبل‌تر از آن نوروز 73 شما به تلویزیون آمدید وحتی دعای تحویل سال را خواندید. در این فاصله یکساله چه پیش آمد که این عکس‌العمل شما را در پی داشت؟
من از روز اول دوست نداشتم که صدای من از رادیو و تلویزیون پخش شود. می دانم تصنیف سپیده یا ایران ای سرای امید را خود آقای لطفی به تلویزیون داد که پخش بشود. چرا که این یک کنسرت بود و نوار ضبط شده آن را فقط من، آقای لطفی و کانون چاووش داشتیم. تا یک روز از لطفی پرسیدم که تلویزیون این تصنیف را چطوری به دست آورده؟ گفت که من دادم. یادم هست به لطفي گفتم که اشتباه کردی و من دوست ندارم صدای من از رادیو و تلویزیون پخش بشود. اواخر سال 57 و اوایل سال 58 خیلی از افراد اصرار می کردند که من در رادیو بخوانم اما من قبول نمی کردم. اما صدای من و کارهای من را پخش می کردند. یادم هست سال 59 یا 60 بود که محمد هاشمی رييس وقت صدا و سيما به اطرافیان من پیغام می داد تا من در رادیو و تلویزیون کار کنم. من کاری با تلویزیون نداشتم، فقط می رفتم در رادیو تدریس می کردم. چرا که من به رادیو و تلویزیون برای تدریس و تحقیق در آرشیو منتقل شده بودم. هرچند که رئیس موسیقی رادیو از من خواهش می کرد که من در شوراها شرکت کنم اما من نمی رفتم. حتی برای من ابلاغیه فرستاد باز من نرفتم. و گفتم که من فقط تدریس می‌کنم، شاگرد و زمان كلاس‌ها را هم خودم انتخاب می کنم. پیام های زیادی برای رفتن به رادیو به من داده شد. حتی مدیر وقت رادیو برای من اخطاریه فرستاد که پرداخت حقوق شما بستگی به شرکت شما در جلسه ها دارد. حقوق من مگر چقدر بود؟ چیزی حدود 30 هزار تومان بود. خنده ام گرفت. یک روز که رفتم رادیو، به او زنگ زدم که به دفتر من بيايد. به او گفتم درست است که شما مدیر هستید اما مدیر خوب کسی است که تک تک آدم ها را بشناسد و از توانایی های آنان خبر داشته باشد تا بتواند با آنها کار کند. گویا من را نمی شناسید که این نامه را به من نوشتید. در پاسخ به من گفت که این نامه اشتباه شده است. به او گفتم حواست باشد ديگر این اشتباهات را مرتكب نشوي. شما در جایگاهی نیستی که براي من اخطاریه بنویسی. همین تدریس را هم از فردا تعطیل می کنم. از فرداي آن روز به رغم مخالفت آنها دیگر به رادیو هم نرفتم و به وزارت کشاورزی برگشتم و آن جا هم خودم را بازنشسته کردم. همان موقع ها محمد هاشمی از من می خواست به راديو بروم که من نمی رفتم. می گفت که در رادیو تدریس می‌کنید اما پیش ما نمی آیید؟ تا اینکه یک روز آقای صادق طباطبایی که از دوستان نزدیک من بود به من تلفن زد و گفت که من دفتر محمد هاشمی هستم و گفت ایشان اصرار دارند که شما راببیند و من را واسطه کردند که بگویم یا شما بیاید پیش ایشان یا ایشان بیایند پیش شما. قرار گذاشته شد که به خانه آقای طباطبایی برويم. خودشان بودند و رییس شبکه دو و من هم با محمد موسوی رفتیم سر قرار. آقای هاشمی خیلی   صحبت کردند و از من خواستند که همکاری کنم بعد از كلي مذاكره در نهایت من گفتم که شما در جایگاه مدیر تلویزیون هرکاری که بخواهید می توانید انجام بدهید اما من در کارم جایگاهی دارم که حاضر نیستم با هیچ چیز دیگری عوض کنم. من می خواهم همان شجریانی که هستم باقی بمانم. خیلی اصرار کردند. آخر گفتم که باشد اگر شما این 4 هنرمندی را که من نیاز دارم به رادیو بياوريد، من هم می‌آیم. بعد هم گفتم اگر من برنامه تهیه کنم، خودم زمان پخش آن را تعیین می کنم.
*سنگ بزرگ انداختید جلوی پایشان.
بله چون می دانستم افراد دیگری برای پخش برنامه ها در تلویزیون تصمیم می گیرند و به من چنین اجازه ای نمی دهند. در آخر هم آقای هاشمی گفت که در شرایط تجدید نظر کنید، ما همیشه منتظر آمدن شما هستیم. که من گفتم نه من هیچ وقت به تلویزیون و رادیو نمی آیم. هیچ وقت دوست نداشتم که در تلویزیون کار کنم اما آثار من مدام از تلویزیون پخش می شد. من هم مدام با ارسال پیام هایی اعتراض می کردم اما فایده ای نداشت. تا اینکه دیدم کلیپ ساخته اند. کلیپی که هیچ ربطی هم به آواز من نداشت. آن زمان آقای لاریجانی مدیر رادیو و تلویزیون بودند. اعلام کردند که اساتید بیایند و هرچه که آنها بگویند من انجام می دهم. من چند باری در جلسات شرکت کردم و ایشان هم حرف‌های قشنگی زدند و من هم حرف‌های قشنگ‌تری زدم. در این جلسات استاد پایور واستاد تجویدی و اساتید دیگری هم بودند تا سیاست های تلویزیون در پخش آثار موسیقی را تعيين كنند. بعد از جلسات ایشان به من گفتند که آقای شجریان اگر شما  آستین هایتان را بالا بزنید و بیاید اینجا همه مشکلات ما حل می شود. من دیدم الان بهترین موقعی بود که من به مردم بگویم من 17 سال است پایم را در تلویزیون نگذاشته‌ام و در مصاحبه تلویزیونی مردم این نکته را  از زبان خودم بشنوند. همان زمان دعای تحویل سال و یک بهاریه را خواندم. و بعد از گفتن این نکته دیگر تلویزیون نرفتم. هرچه آقای لاریجانی تماس گرفتند دیگر نرفتم.
*تا سال 74 که پخش آثارتان را از تلویزیون ممنوع کردید؟
بله. اما روند پخش آثار من از تلویزیون ادامه داشت، کلیپ هم که می ساختند. دیگر من وارد عمل شدم و نامه ای خطاب به مدیر رادیو و تلویزیون نوشتم و رونوشت آن را به روزنامه ها ارسال کردم و فقط اجازه دادم که ربنا پخش بشود و اعلام کردم که ربنا از آن مردم است.
*اما بعد از مدتی فضا آرام شد، و تلویزیون مجددا پخش کارهای شما را شروع کرد، اما عکس العملی از سوی شما دیده نشد؟
چه کاري باید می‌کردم. تنها راه حلش این بود که به دادگستری شکایت می کردم که روندی طی می شد که خیلی اداری بود. من نمی خواستم کسی را زندانی و جریمه کنم. فقط می خواستم به آنها بقبولانم که اشتباه کردند و اجازه ندارند که این کارها را پخش کنند. تلویزیون بابت هیچ کدام از برنامه ها نه هزینه و نه زمانی صرف کرده بود. این برنامه ها به هزینه شخصی من تولید و پخش شده و برای مجوز آن هم یکسال در نوبت بودیم.
*یعنی در دورانی که اعتراضی از سوی شما شنیده نشد، بازهم از پخش آثارتان ناراضی بودید؟
بله بازهم پیام می دادم که حق ندارید کارهای من را پخش کنید. من نمی توانستم و نمی خواستم از آنها جریمه بگیرم اما دوست هم نداشتم که کارهای من را پخش بکنند. من این سازمان را قبول ندارم و زمانی که آثار من از این سازمان پخش می شود پیش وجدان خودم احساس شرم می کنم. من هیچ وقت رضایت نداشتم تا جریان انتخابات پیش آمد و من وکیل گرفتم که جنبه قانونی به اینکار بدهم.
*با این شرایط همچنان ربنا متعلق به مردم است؟
بله این ربنا همچنان متعلق به مردم است.

گفتگو : ندا انتظامی

همایون شجریان با همنوازان حصار به اصفهان ميرود


گروه همنوازان حصار به خوانندگی همايون شجريان و سرپرستی و  آهنگسازی علي قمصری در روزهای یکشنبه  و دوشنبه ، ۸ و۹ خردادماه  در سالن رودکی اصفهان به روي صحنه ميرود.
این برنامه شامل قسمتهایی از آلبومهای "نقش خیال" و "آب، نان، آواز" براساس  اشعاری از سعدی، مولانا،هاتف اصفهانی  و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است.
علاقهمندان براي تهيه بليت ميتوانند از روز سه شنبه سوم خرداد به پايگاه اينترنتی www.sigozar.com , www.shajarianconcert.com مراجعه كرده و بليت خود را خريداری كنند. همچنين علاقهمندان برای تهيه بليت به صورت حضوری ميتوانند به "استریو تومبا"  مقابل هتل عباسی ، مراجعه كنند.
تور كنسرت گروه همنوازان حضار از شهر قزوین آغاز و در ادامه در تهران، شيراز و نيشابور ادامه يافت . اين گروه هم اكنون قصد دارد كنسرت خود را در شهر اصفهان برگزار كند

همایون شجریان 36 ساله شد

*** همایون بادت این روز و همه روز ***

همایون شجریان و همنوازان حصار به نیشابور رسیدند

همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار" به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری به نیشابور رسیدند.

این کنسرت روز پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شود.

کلیه عزیزانی که تمایل به حضور در این سری از کنسرت‌ها را دارند، جهت خرید بلیت می‌توانند از روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۰ به سایت اینترنتی www.shajarianconcert.com , www.sigozar.com مراجعه کرده و به صورت اینترنتی بلیت خود را خریداری نمایند. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت به صورت حضوری می‌توانند به :

نيشابور-مجتمع تجاري قرشي-پلاك 107-فروشگاه ضرباهنگ-سمقاني-تلفاكس 2246817-0551 

مراجعه نمایند.

علاقه‌مندان به تهیه بلیط کنسرت، با مراجعه به سایت www.shajarianconcert.com , www.sigozar.com نسبت به عضویت و یا تکمیل و تصحیح اطلاعات قبلی خود اقدام نمایند.

این برنامه شامل قسمت‌هایی از آلبوم‌های "نقش خیال" و "آب، نان، آواز" است.

این تور از شهرهای قزوین و تهران و شیراز آغاز شده و پس از اجرا در بندرعباس و نیشابور در اکثر شهرها اجرا خواهد داشت.

۲۴ اردیبهشت ماه ۹۰

ادامه تور کنسرت همایون شجریان و همنوازان حصار در بندرعباس

کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار" به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری در بندر عباس، پنجشنبه، جمعه و شنبه ۲۳، ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در سالن شهید آوینی به اجرا درخواهد آمد.

کلیه عزیزانی که تمایل به حضور در این سری از کنسرت‌ها را دارند، جهت خرید بلیت می‌توانند از روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۴ به سایت اینترنتی www.shajarianconcert.com , www.sigozar.com مراجعه کرده و به صورت اینترنتی بلیت خود را خریداری نمایند. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت به صورت حضوری می‌توانند به مراکز ذیل مراجعه کرده و بلیت خود را خریداری کنند.

آموزشگاه موسیقی فاخته: رسالت جنوبی ـ کوچه فتح المبین ـ جنب دانشگاه علمی کاربردی     6664138
آموزشگاه موسیقی نگارستان: بلوار سید جمال الدین اسدآبادی ـ قبل از چهارراه فاطمیه ـ ساختمان سپیدار     2227535
آموزشگاه موسیقی لیوا: چهارراه دانشگاه ـ ساختمان آرمی     6682942   6682802
آموزشگاه موسیقی شیدا: خیابان خبرنگار     2236363
آموزشگاه موسیقی شیدا : پارک دباغیان     3337337
گالری موسیقی شهر آواز : حد فاصل چهارراه مرادی و چهارراه سازمان     2240722
گالری لوازم موسیقی چنگ : گلشهر جنوبی ـ روبروی بیمارستان کودکان ـ پاساژ نخل    6666074
انجمن موسیقی هرمزگان : خیابان آیت الله غفاری ـ فرهنگ سرای طوبا     3347604

علاقه‌مندان به تهیه بلیط کنسرت، با مراجعه به سایت www.shajarianconcert.com , www.sigozar.com نسبت به عضویت و یا تکمیل و تصحیح اطلاعات قبلی خود اقدام نمایند.

همنوازان این گروه عبارتند از علی قمصری (آهنگساز و نوازنده تار)،  نگار خارکن (کمانچه )، مصباح قمصری (بم کمان)، پدرام فریوسفی (ویولن)، سامان صمیمی (ویولن)، لعیا اعتمادی (ویولن آلتو)، حسین رضایی نیا (دف)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای) و آیین مشکاتیان (تنبک و کوزه) .

این برنامه شامل قسمت‌هایی از آلبوم‌های "نقش خیال" و "آب، نان، آواز" است.

هفته آینده این گروه در شهرستان نیشابور برنامه خود را اجرا خواهند کرد.

۱۹ اردیبهشت ماه ۹۰

سازهاي ابداعي استاد شجريان در خانه هنرمندان ايران رونمايي شد

شب گذشته در خانه هنرمندان10 سنتور و 14 ساز ابداعی استاد محمدرضا شجریان در معرض ديد عموم قرار گرفت.
در مراسم افتتاحيه ، سنتورها و سازهای خانواده شهرآشوب، خانواده صراحی، ساغر، کرشمه، سبو، تندر ، باربد و ارغنون با حضور جمعي از هنرمندان رونمایی شد.
استاد شجريان سخنان خود را با خوش آمدگويي به مهمانان آغاز كرد و ضمن توضیحاتی درباره سازهاي ابداعي خود، وجود استانداردهاي لازم در صدادهي يك ساز در اركستر موسيقي را امري لازم دانست و گفت: »برای ساخت یک ساز باید استاندارد و نحوه صدادهی ساز را درنظر گرفت تا صدادهی یکسان و درستی داشته باشد«.
استاد آواز ايران معرفي ساز به جامعه موسيقي را امري زمانبر اعلام كرد، مقولهای كه شايد بيش از نيم قرن طول بكشد. استاد شجريان در ادامه افزود:
»معرف يك ساز ساخته شده، سازنده آن نيست، بلكه نوازنده ، معرف ساز به جامعه است، که با شیوههای نواختن خود در طول سالهای متمادی ساز را درگروه نوازیها و تکنوازیها معرفی می کند.«
استاد آواز ايران كه براي معرفي اين سازها در كنسرتهاي خود با گروه موسيقي شهناز از آنها بهره برده، در ادامه تصريح كرد:
» با توجه به حال و هواي اجراهاي كنسرت گروه شهناز، برخي از اين سازها را در لابهلاي سازهاي سنتي ايراني قرار ميدهم و تلاش ميكنم كه سازهایی را طراحی کنم که نوازنده داشته باشد، چرا كه من نمیتوانم نوازنده خلق کنم.«
در اين نمايشگاه فیلمهایی از اجرای این سازها همچنین قطعه »صدای تو« ساخته مجيد درخشانی كه کاملاً با سازهاي ساخته شده استاد شجريان، اجرا شدهاست، بصورت بیکلام پخش گردید.
در مراسم عصر ديروز بسیاری از هنرمندان نامی کشور در رشتههای مختلف هنری حضور داشتند.
اين  نمايشگاه در دو بخش سنتورها و سازهاي ابداعی دیگر، توسط شرکت فرهنگی و هنری دل آواز از تاریخ ۱۹تا 22 اردیبهشت ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار میگردد.
علاقه مندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه صبحها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ جهت بازدید به تالار بهار در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)مراجعه کنند.

استاد شجریان: موسیقی ایرانی به سازها و صداهای جدید نیاز دارد

اولین نمایشگاه سنتورها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان با 14 ساز ابداعی و 10 سنتور در اندازه های مختلف 19 تا 23 اردیبهشت ماه جاری در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب - صراحی - ساغر - کرشمه - سبو - تندر که در کنسرت های استاد شجریان با گروه شهناز در ایران، ترکیه، دبی و...همنوازی کردند ،به نمایش در می آید و همچنین دو ساز جدید باربد و ارغنون برای اولین بار رونمایی می شوند.

استاد محمدرضا شجریان در گفت و گو با روابط عمومی شرکت دل آوازانگیزه ساخت سازهای ابداعی را نیاز موسیقی ایرانی به صداهای تازه خواند وگفت: «در طول 50 سالی که کار حرفه ای می کنم و به طور تخصصی با صدا ارتباط دارم، نیاز به صداهای جدید را احساس می کردم وهمیشه کمبود این صداها مرا آزار می داد. در این سال ها جز چند نفر هیج کس از ساز سازها تلاش نکرد تا این کمبودها را برطرف کند و به این نیازها پاسخ دهد و سازی بسازد که در کنار سازهای سنتی به زیبایی موسیقی بیفزاید

شجریان در ادامه گفتدر سازبندی موسیقی سنتی ایرانی به این فکر می کردم که چرا کسی برای ارائه سازهای جدید در موسیقی ایرانی دغدغه ای ندارد. اگر هم دراین مدت، سازی ساخته می شد یا از آن استفبال نمی شد، یا ساز غیر استاندار بود به همین دلیل این سازها در دست نوازنده ها قرار نمی گرفت و یا اگر هم به دست نوازندها می رسید، با آنها ارتباط برقرارنمی کرد، بنابراین سازها هرگز به میان مردم نرفت

شجریان با اعتقاد بر اینکه بیش از سازسازها به نیاز سازهای مکمل در گروه نوازی واقف است و گفت: «هر کدام از ساز سازها فقط درباره سازی که خودشان ساخته اند، تخصص دارند، اما من به خاطر اینکه تمام عمرم در استودیوها و صحنه ها گذشته است، به ضرورت صداهای جدید در لابه لای سازهایی که از قدیم داریم و وجود سازهای مکمل در گروه نوازی واقف هستم

شجریان درباره نتیجه حضور این سازهای جدید درموسیقی سنتی ایرانی گفتاین اقدام برای آیندگان موسیقی کشور است تا از این مسیر صدای جدیدی در موسیقی ایرانی ایجاد شود و ارکستر ایرانی از نظر ساز و صدا غنی تر شود

استاد آواز ایران با تاکید بر توجه به نیاز و طراحی اصولی و علمی در ساخت ساز گفتافراد زیادی سازهای جدیدی می سازند، اما مهم ترین نکته این است که کار اصولی باشد و براساس نیازموسیقی و علم، طراحی و ساخته شود

اولین نمایشگاه سنتورها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان، توسط شرکت فرهنگی و هنری دل آواز از از ۱۹تا ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ جهت بازدید به تالار بهار در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)مراجعه کنند.

روابط عمومی دل آواز

نخستین نمایشگاه سازهای استاد شجریان

نخستین نمایشگاه سنتورها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان برگزار می‌شود.
به‌گزارش وب‌سایت شجریانی‌ها، این نمایشگاه به همت شرکت فرهنگی-هنری دل‌آواز از ۱۹ لغایت ۲۳ اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۰ در تالار «بهار» خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت) باغ هنر برپاست.
علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای فوق از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ بعدازظهر و همچنین از ساعت ۱۴ تا ۲۰ جهت بازدید حضور به هم رسانند.

انتشار آلبوم شب جدایی

آلبوم « شب جدایی » آخرین اثر همایون شجریان، اجرای دوباره تصانیف شناخته شده‌ایست از اساتید و پیشکسوتان که توسط هنرمند گرامی آقای مزدا انصاری با وفاداری به همان شیوه، تنظیم مجدد گردیده و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۹ توسط شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز منتشر خواهد گردید.
فروش عمده، شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز به شماره ۷۷۵۰۶۶۱۰ و فروش آنلاین به صورت سی دی و تراک که برای اولین بار در ایران به علاقه‌مندان، توسط فروشگاه اینترنتی آثار سایت دل‌آواز به آدرس http://www.delawaz.com/fa/albums.html انجام خواهد شد.

تهیه بلیت کنسرت دبی گروه شهناز از ایران

قابل توجه علاقه‌مندان به شرکت در کنسرت استاد محمدرضاشجریان و گروه شهناز در دوبی

به منظور آگاهی علاقه‌مندان جهت شرکت در کنسرت استاد شجریان و گروه شهناز در دوبی به اطلاع می‌رساند که با هماهنگی برگزار کننده کنسرت، شرکت ‪OASIS promotions‬ ، جهت رفاه عزیزانی که تمایل به تهیه بلیت از ایران دارند، مقرر گردید فروش تعداد محدودی از بلیت های کنسرت از روز چهارشنبه 15 / 10 / 89 ساعت 10 صبح از طریق سایت شرکت دل آواز آغاز گردد.
بهای بلیت ها 80 الی 250 دلار تعیین گردیده که معادل روزانه به ریال آن قابل پرداخت با کلیه کارت‌های عضو شتاب می‌باشد.
توجه فرمایید برای پرداخت اینترنتی می‌بایستی رمز دوم یا رمز اینترنتی کارت شما در دستگاه خود‌پرداز بانک صادر کننده فعال شده باشد.

لازم به ذکر است فروش آنلاین بلیت از طریق سایت دل آواز انجام خواهد گرقت و اخبار تکمیلی و راهنمای خرید به زودی در همین سایت اعلام خواهد شد.

کنسرت استاد محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دوبی

 

استاد محمدرضا شجریان و گروه شهنازِ، پنجشنبه ۲۸ بهمن ) ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ ( در مرکز تجاری دوبی، سالن شیخ راشد، به سر‍پرستی و آهنگسازی استاد مجید درخشانی، کنسرت موسیقی ایرانی برگزار خواهند کرد. این برنامه پس از استقبال بی‌نظیر در انگلستان، استرالیا، آمریکا و کانادا در دو بخش دستگاه همایون -رندان مست- و ماهور -بی همزبان- همراه با سازهای ابداعی استاد شجریان اجرا خواهد شد. برگزار کننده این کنسرت شرکت اوآسیس در دوبی می‌باشد. تلفن‌های پاسخگویی و دریافت اطلاعات بیشتر: 0097142949532 و 00971509409930

با هماهنگی انجام شده با برگزار کننده، عزیزانی که تمایل به تهیه بلیت از ایران را دارند می‌توانند بلیت خود را از طریق سایت دل‌آواز تهیه فرمایند اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

اطلاعیه دل آواز در مورد کنسرت های همایون شجریان

در پي اجراهاي موفق كنسرت‌‌هاي همايون شجريان و گروه همنوازان حصار به آهنگسازي و سرپرستي علي قمصري در اردي‌بهشت امسال و دريافت درخواست‌هاي فراوان از طرف علاقه‌مندان در سراسر ايران جهت اجراي دوباره آن، بر آن شديم تا نسبت به اجراي مجدد اين سري از كنسرت‌ها در تهران، شيراز و ساير شهرها برنامه‌ريزي و اقدام نماييم.كنسرت‌هاي تهران طي شب‌هاي 12، 13 و 14 آبان ماه با استقبال بي‌نظير مردم روبرو شد به طوري كه فروش بليت‌هاي آن طي ساعات اولیه به پايان رسيده و بسياري از عزيزان قادر به تهيه بليت نشدند، از اينرو با همياري مديريت محترم تالار وحدت اين كنسرت‌ها براي دو شب ديگر در تاريخ‌هاي 18 و 19 آبان تمديد شد و شب گذشته به كار خود در تهران پايان داد.به اطلاع عزیزانی که همواره پیگیر اعلام تاریخ‌های اجرای کنسرت شیراز بوده‌اند، می‌رساند که ما برآن بوديم تا در شهر هنردوست شيراز، شهر شعر و ادب كه همواره از ديرباز ميزبان پرمهر هنرمندان اين مرز و بوم بوده‌ است اين كنسرت را اجرا نماييم، از اين رو درخواستي جهت اجراي سه شب كنسرت در تالار حافظيه به اداره كل ارشاد استان فارس داده شد ولي متاسفانه به دليل عدم همكاري مسئولين امر نسبت به صدور مجوز بيش از دوشب اجراي كنسرت و افزايش يكباره 200 درصدي اجاره بهای سالن که هزینه تمام شده هر صندلی را به فراتر از حد انتظار و توان تهیه بلیت از سوی علاقه‌مندان می‌رساند و نیز به دلیل مناسب تشخيص ندادن اجراي اين كنسرت از سوی این مسئولين در مكاني با گنجايش بيشتر ، با پوزش از مردم مهربان شيراز، ناگزیر به لغو اجراي اين كنسرت شدیم.هم‌اكنون در پي برنامه‌ريزي جهت اجراي اين كنسرت در ساير شهرستان‌ها هستيم كه اخبار مربوطه را پس از طي مراحل قانوني و كسب مجوز از طريق اين سايت به حضور شما عزيزان اعلام مي‌داريم.

با سپاس

روابط عمومی شركت دل‌آواز

تمدید کنسرت همایون شجریان

 

در پی استقبال از کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار" و درخواستهای مکرر علاقه‌مندان جهت تمدید کنسرت، با همیاری مدیریت محترم تالار وحدت، این کنسرت در تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ آبان ماه تمدید شد.
فروش بلیط از طریق سایت www.shajarianconcert.com از ساعت 10 صبح روز یکشنبه ۱۶ آبان آغاز می گردد. دوستانی که تمایل به تهیه حضوری بلیط این کنسرت را دارند می توانند از ساعت 10 الی 17 روز یکشنبه ۱۶ آبان با مراجعه به شرکت دل آواز بلیط خود را حضوراً خریداری و دریافت نمایند. خواهشمند است جهت تسریع در خرید مراجعین محترم کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. توجه فرمایید شماره کد ملی بلیت‌های کنسرت در درب تالار وحدت با شماره ملی خریدار بلیت مطابقت داده می‌شود بدین رو خواهشمند است در موقع خرید بلیت دقت فرمایید و از خرید بلیت خارج از سیستم فروش خودداری فرمایید.
علاقه مندان به تهیه بلیط اینترنتی کنسرت، با مراجعه به سایت www.shajarianconcert.com نسبت به عضویت و یا تکمیل و تصحیح اطلاعات قبلی خود اقدام نمایند. شماره تماس های 88727046 و 88727047 بخش پشتیبانی این سایت جوابگوی سوالات خواهد بود.
پرداخت وجوه بلیت‌ها توسط کلیه کارتهای بانکی عضو شتاب که رمز دوم یا اینترنتی آنها در دستگاه های خودپرداز بانک صادر کننده فعال گردیده امکان پذیر می باشد. بلیت‌ها به صورت الکترونیکی صادر خواهند شد و خریدار با دانلود و پرینت قادر به ورود به سالن خواهد بود.

توجه فرمایید: احراز هویت خریدار الزاماً بر اساس ارائه کارت ملی خریدار با اطلاعات مندرج بر روی بلیت و سامانه فروش انجام خواهد شد و برگزار کننده هیچ مسوولیتی در قبال خریداران بلیت خارج از سیستم فروش ندارد و تنها پاسخگوی عزیزانی هستند که اطلاعات فردی و کدملی آنها با اطلاعات روی بلیت مطابقت دارد.
جهت راهنمایی و پاسخگویی سوالات شما عزیزان یا خرید تلفنی می‌توانید با شماره‌های 88727046 و 88727047 ، شرکت رایساز تماس حاصل فرمایید.


آواها و نواها

برای دانلود و شنیدن فایلهای صوتی اجرای همایون شجریان، سیامک آقایی و آیین مشکاتیان در بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان از لینکهای زیر استفاده نمایید.

ساز و آواز "جام غم"

تصنیف "یاد باد"

ساز و آواز "دلبر عیار"

"دود عود"

کنسرت پاییز همایون شجریان و "همنوازان حصار" در تهران

کنسرت پاییز همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار" به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری در تاریخ چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه، 89/08/12 و 89/08/13  و 89/08/14 در "تهران" ، تالار وحدت برگزار خواهد شد.
فروش بلیط از طریق سایت www.shajarianconcert.com از ساعت 10 صبح روز شنبه 89/08/8 آغاز می گردد.
دوستانی که تمایل به تهیه حضوری بلیط این کنسرت را دارند می توانند از ساعت 10 الی 17 روز شنبه 89/08/8 با مراجعه به شرکت دل آواز بلیط خود را حضوراً خریداری و دریافت نمایند.

لازم به ذکر است ، مراجعین محترم کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.

علاقه مندان به تهیه بلیط اینترنتی کنسرت، با مراجعه به سایت www.shajarianconcert.com نسبت به عضویت و یا تکمیل و تصحیح اطلاعات قبلی خود اقدام نمایند.  شماره تماس های 88727046 و 88727047 بخش پشتیبانی این سایت جوابگوی سوالات خواهد بود.

همنوازان این گروه عبارتند از علی قمصری (آهنگساز و نوازنده تار)، سهراب پورناظری (کمانچه)، سامان صمیمی (کمانچه)، نگار خارکن (کمانچه آلتو)، مصباح قمصری (بم کمان)، علی اصغرعربشاهی (تار)، نوشین پاسدار(عود)، حسین رضایی نیا (دف)، همایون نصیری (دمام و سازهای کوبه‌ای) و آیین مشکاتیان (تنبک و کوزه) .
این برنامه شامل قسمت‌هایی از آلبوم‌های "نقش خیال" و "آب، نان، آواز" می‌باشد که قبلاً در فروردین و اردیبهشت 89، مرکز همایش های برج میلاد و حوزه هنری و در اسفندماه 88 ، شهر قزوین به اجرا در آمده است.
آلبوم "آب، نان، آواز" آخرین آلبوم همایون شجریان می باشد که در اسفند ماه 88 منتشر شد

به مناسبت سالروز تولد استاد شجریان

به مناسبت هفتادمین سال زادروز استاد محمدرضا شجریان برآنیم تا پیام دل شما عزیزان را به ایشان هدیه نماییم .
با شادباش های  پر از مهر خود، این روز فرخنده را بیارایید.

خسرو خوبان

http://www.delawaz.com/fa/birthday.html